منتدى محلة دياي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى محلة دياي

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

نحكم مين بينا في قرار الانتخابات

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
محمد محروس عامر
مشرف
مشرف

ذكر عدد الرسائل : 5

نحكم مين بينا في قرار الانتخابات  Empty
مُساهمةموضوع: نحكم مين بينا في قرار الانتخابات    نحكم مين بينا في قرار الانتخابات  Icon_minitimeالجمعة نوفمبر 26, 2010 8:40 pm

عنوان ممكن يكون غريب شويا بس بجد انا عاوز اقولها نحكم مين بين مين
انا النهاردة عاوز اتكلم عن الانتخابات البرلمانية في محلة دياي وهي تعتبر بمثابة نقطة تغير كبيرة جدا لاي قرية اي كان موقعها او مركزها المادي والاجتماعي في تحولها الي جمهورية صغيرة ولها حاكمها المرشح ( مين برده )
ليست هذه الانتخابات البرلمانية تعتبر او تتخذ من قبل افراد وعائلات وشخصيات كبيرة في محلة دياي بمثابة شي منفرد بزاته بل هي تسلسل لعرقلات وخلافات طائفية قديمة وانتخابات محلية ومراكز شباب وانتخابات احزاب وجمعيات مستقلة وغيرها
(والله لو كلمة مش عاجبة واحد في الشارع سلام كلام خلافة برده بيكون جزء من القرار)
انا لما سمعت عن المقال الي كان مكتوب عن (الشيخ مصباح عامر ومحاسب مصطفي سيد احمد والاستاذ اسامة كمال بشر والاستاذ عامرعامر ) قولت اتكلم مش علشان والدي وكبار من احترمهم لا والله بس نجبها واحده واحده من زمان ونشوف مين ينفع ومين يكون
ايام الحاج ممدوح الله يرحمة مكنش في 2 مختلفين عليه كان في روح وروحانية ربانية بالهتاف لة والوقوف بجانبة من اي عائلة اي كان البلد مش دراز وعامر وبشر بس البلد كل فرض اي كان عائلتة يعتبر مثابة صوت وراي وواجهة لها اي كانت العائلة التي ينتمي لها
تعالوا النهاردة بقا من ايام الانتخابات مركز الشباب قالو البلد عائلات بش وعامر في جبهة ودراز في جبهة مش كانت كده ولا ايه يعني معني كده ان بقيت البلد مختفية صح كلامي ووقف العائلات دي لبعض دي شتم ودا ضرب ودا قال كلام خارج عن الادب والاخلاق وبعدها عايزين نبقا ايد واحده ونقول فرصة لمحلة دياي فرصة محلة دياي ضاعت من زمان مع الخلافات والعصبية
بعدها جات انتخابات المجلس المحلي الغريب يقف معانا والقريب يحارب فينا التغير مرفوض السيطرة الملكية موجوده وتقولي نبقا ايد واحده
مين يكون مرشح مجلس الشعب لبلد مش بتحب الخير لبعضها مش عايزة حد يكبر عن حد عايزين العمده عمده والغلبان ملوش مكان
ياتري لوكان واحد غير الاستاذ اشرف مترشح هيكون واقفة عائلات دراز بنفس القوة الموجوده دلوقتي ولا دي عصبية عائلات لاكثر ولا اقل
ممكن نشوف الجماعة دول ماشين في مسيرة لواحد من اي عائلة تانية ولا مش ممكن مش عارف حد يرد عليا والله
المهم انا مش معترض علي اي واحد رشح نفسة من محلة دياي ونفسي يكون مرشح الحزب من محلة دياي بس يكون من محلة دياي مش من عيلة ولا من حزب بيحب محلة دياي وكل واحد في محلة دياي ودخل كل بيت في محلة دياي وعارف الكبير والصغير في محلة دياي.. واقف نفسة يشوف محلة دياي اكبر حاجة في الدنيا كلها تقولي مين اقولك مش عارف حد يرد عليا
لازم نلاقي الاحزاب دي في البلد لان كل حزب ملقاش من الحزب التاني واقفة جامبة بالعكس دا شاف منه اهانة ماشي رافعة عصا ماشي تكبر ماشي عنتظة ماشي لاكن واقفة بجد لا
يبقا تلوم مي وتعاتب مين
لو لقيت اخوك رافع ايده او صوتة او عصاتة عليك ولقيت من الغريب ايد ممدوده بالمساعده هتقف جمب مين اخوك ولا الغريب في الزمن ده الاخ بيقتل اخوه
اجمل حاجة بقا المقاهي السياسية التخريبة الانتهازية التي انتشرت في محلة دياي
وصف المقاهي _اماكن يتواجد بها لزوم السهرة شاي وساقع وسجاير علي حساب صاحب المقهي
مكونات المقاهي 0 رئيس عصابة مخطط ومنظم + اتباع يقدمون الولاء والطاعة لزعيم العصابة
الاهداف الرئيسية للمقاهي _1. الخلافات المستمرة بين العائلات
2. التغريب عن بعد لاي مصلحة تبدا في النجاح
3.بناية شخصيات غامضة حقوده
4.دفن محلة دياي بالحيا
الايرادات السنوية للمقاهي 1.رجال الاعمال الخوارج من لهم المصلحة لتحقيق هذه الاهداف
2.وغيرها من حركات الغش والتباهي بالمساندات الخفية
يبقا قولولي ازاي محلة دياي هتقف مع بعضها وتساند بعضها صدقوني صعب نشيل كل ده نشيل العصبية والتخلي عن التكبر وانتشار الحب والسلام بجد ولما كل واحد في محلة دياي يدخل بيت التاني اقولك ماشي هنكون حاجة لكن كده والله صعب
يصعب علي الواحد لما نقف مع الغريب ويصعب علي الواحد لما نكون متخاصمين بس النهاردة فلان واقف ضد ابويا وخالي وعمي هطلع مش هقف جمبة هوا دا طبعنا مش عايزين نكدب علي بعض بس دا اختياري لا والله انا نفسي اشوف عضو مجلس الشعب من محلة دياي ...
بس ممكن1. اقعد معاه واشتكي وضعي من وظيفة ومن تعب في الدنيا ويسمعني
2.اعاتبة واحاسبة ويسمعني واسمعة
3.يجري علي مصلحتي كانها مصلحتة
3.القية جامبي لما اكون محتاج ليه
4.يسعا علي مصلحة البلد من غير محد يحركة
5. يكون عنده دافع اننا نكون احسن من كده
6.شباب البلد ومشاكلهم
متهيقلي اي حد في الدنيا يتمنا كده بس فين القية
انا نفسي مرشح الحزب الوطني يقولها باعلي صوت انا نفس اكون للبلد واغيرها من قلبة بجد يبقا فعلا بالروح والبدم
تابعوابقية الموضوع .............

السحلب المكار
مشرف متميز
مشرف متميز
السحلب المكار

ذكر عدد الرسائل : 363

مُساهمةموضوع: رد: نحكم مين بينا في قرار الانتخابات    نحكم مين بينا في قرار الانتخابات  Icon_minitimeالخميس ديسمبر 09, 2010 7:34 pm

شكر يا اخ كبيجو علي الموضوع الجامد ده يخرب عقلك للصبح
السحلب المكار
مشرف متميز
مشرف متميز
السحلب المكار

ذكر عدد الرسائل : 363

مُساهمةموضوع: رد: نحكم مين بينا في قرار الانتخابات    نحكم مين بينا في قرار الانتخابات  Icon_minitimeالخميس ديسمبر 09, 2010 7:34 pm

شكر يا اخ كبيجو علي الموضوع الجامد ده يخرب عقلك للصبح

نحكم مين بينا في قرار الانتخابات
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-