منتدى محلة دياي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى محلة دياي

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

مشكلة ارجو من كل عضو قرائتها كلها ....ارجوك ان تساهم في حلها حتي يثيبك الله

كاتب الموضوعرسالة
Human
عضو جدبد
عضو جدبد

ذكر عدد الرسائل : 4

مشكلة ارجو من كل عضو قرائتها كلها ....ارجوك ان تساهم في حلها حتي يثيبك الله Empty
مُساهمةموضوع: مشكلة ارجو من كل عضو قرائتها كلها ....ارجوك ان تساهم في حلها حتي يثيبك الله   مشكلة ارجو من كل عضو قرائتها كلها ....ارجوك ان تساهم في حلها حتي يثيبك الله Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 17, 2012 1:10 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة كل التحيه والتقدير والاحترام لاعضاء ومشرفين منتداكم الرائع
اتمني ان تقبلوني عضوا بينكم وان يتسع صدركم لقراءة هذا الموضوع الشائك ولكني قد بحثت في منتديات عده عن مشاكل الشباب ومناقشيها ولم اجد ما يفي بغرضي بل وجدت من ينشر الفساد اكثر فاكثر ولا يبحث عن حلول مشاكل شباب مجتمعنا
وارجو ان تعذروني اذا نشر الموضوع في غير مكانة ولا داعي للردود المسيئة كما وجدت في المنتديات الاخري
نبدا بالموضوع (معلش طولت عليكم) بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام علي اشرف المرسلين سيدنا محمد عبد الله ورسولة ونبية وحبيبة وعلي اله وصحبة اجمعين
انا "مراهق" في 15 من عمري ولسه باديء في الصف الثالث الاعدادي من مصر انا امارس العاده السرية وبكل اسف(اذا كان الموضوع فية جرأة ف هو هيتشال مش لازم ردود) واحيانا اشاهد الافلام الاباحية ده من سنتين احيانا اسيبها اسبوعين او اسبوع بس برجع تاني
انا متفوق في الدراسة يعني السنين الفاتت كلها 99% الحمد لله
اغتسل بعد هذة الفعلة السيئة واأدي صلاتي جيدا
في الاول كانت تشكل لي متعة لكن الان اشعر بالذنب يقتلني واشعر اني اغضب الله(ده اكيد) بس مش عارف ابتعد عن المغريات لان للاسف ده كان ناتج عن اصحاب السوء ولان كان فية سنة حصل خلافات عائلية شديدة وانفصال بين ابي وامي وتعب نفسي شديد
ابي يعمل في المملكة السعودية لذا ليس هناك فرصة للتحدث في امور المراهقين معة بجانب ان امي كانت توسع الفارق بيني وبينة انا كل الناس تشهدلي بالتثقف والاجتهاد بدأت اقرا هذه الايام عن اضرار هذه العادة فزاد علي الضيق والاكتئاب لدرجة انة ممكن يؤثر علي الدراسة وتركيزي مع الناس اي التفاعل مع المجتمع كنت اتمتع بروح فكاهية عالية لكنها زالت وتلاشت مع الاكتئاب الشديد حتي لاذ بي عقلي الي منتداكم الجميل
للاسف انا معنديش حد اكلم معاة في العائلة
اصوم جيدا ولا امارس العاده في الصيام
العادة لا تمثل لي متعة الان تمثل لي صديقي الوحيد في وسط اهلي المش فاهمين مشاكل المراهقة
سبب ممارستها من البداية هو محاولة الاخطلاط بمستوي اقل في المدرسة لانهم كانوا بيعملوا خناقات ويبهدلوا المش معاهم رغم اني مش كنت عارف انهم اصحاب سوء بس مكنتش اعرف انها هتوصل للدرجة دي
انا بدعي الله انة يغفرلي ويتوب علي من هذة الفعلة الشنعاء لكن صراحة لا استطيع البعد عنها ارادتي غائبة تماما بحس قدامها اني ضعيف
الكلام ده مش معناة اني بحبها لا ابدا انا مؤمن تماما انها مضرة وخطر وحرام بس بحاول بلا جدوي No مش عارف
انا قرأت كتير عن اضرارها لاقيت منها عدم القدرة علي بذل المجهود وفقدان الكثير من الوزن
انا بلعب سباحة ونفس المجهود الكنت بعملة لسة بعملو لكن الوزن انا فقدت 14 كيلو في 6 اشهر مما اثار دهشة وريبة اهلي
اما طرق العلاج فقرأت التحكم في الغذاء حقيقتا انا فية ايام بتعدي عليا لا بفطر ولا بتغدة ولا بتعشة مش عارف اعمل اية تاني لجات لربنا لقيت نفسي بصلي وبصوم وبمارسها
مع العلم ان اهلي مش عارفين كده والبيزيد المي اوييييي انهم واثقين فيا اوي وبيحبوني جدا وتعبانين معايا اوي بس هي المشاكل بينهم اكبر منهم حاولت افهمهم ان المشاكل دي بتتعبني مبيفهموش
السؤال الانا داخل هنا عشانو
في ناس معندهمش ارادة قوية في بعض الحاجات انا منهم يعملوا اية confused confused ؟؟؟؟؟؟
انا والله معدني نفيس وكويس بس مش عارف انا اعرف ناس اهلهم مش تعبانين معاهم وهم بيمشوا مع بنات وبيخرجوا معاهم وبعضهم بيعمل المحرم معاهم في السن ده Evil or Very Mad pale Crying or Very sad وبقول اكيد ربنا مش هيساويني بيهم بيفضل عندي امل بس مش لاقي منفذ
هو دة كان سؤالي الاول
التاني بقة انا ازاي اقدر اصوم واهلي مش عرفين؟؟؟؟ Crying or Very sad هم مش متدينيين جدا يعني لدرجة انهم يسمحولي في السن ده اصوم اتنين وخاميس جربت اقولهم يقولولي لا انت هتضيع مجودك بتاع الدراسة
فاض بي الكيل ولم اجد ال منتداكم ارتمي في احضانة لعل الله يكافيئني بالتوبة النصوحة
ارجوكم ان تردوا علي هذا الموضوع بنظرة اخري غير بقية المنتديات وان اجد من بينكم من يدلني علي طريق الصلاح والتقوي وارجوكم ان تدعوا لي
ملحوظة: لا اعرف اذا كان الكلام في هذة المواضيع علنا حرام ولا لأ واذا كان حرام وهيحذف فادعوا الله ان يهديني وان اجد ملاذ للعودة الية وحدة هو من ينقذنا جميعا ونحمده علي كل شي مهما كان وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
في النهاية اود ان اعيد شكري لكم وتمنياتي بالا تخيبوا ظني فيكم
(ان الله وملائكتة يصلون علي النبي يا ايها الذين امنوا صلوا علية وسلموا تسليما)
اللهم صلي علي محمد نبي الله ورسولة وصفية من خلقة وحبيبة

مشكلة ارجو من كل عضو قرائتها كلها ....ارجوك ان تساهم في حلها حتي يثيبك الله
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-